Bridgeforlaget
Danmarks Bridgeforbund. Vil du vide mere om verdens sjoveste kortspil?

Lær bridge 7: Hr. Olsen i hjerterudgang

 

Sidst så du fru Olsen ved roret i en udgang i 3 ut. Men som du måske husker, vælger man som hovedregel at spille udgangen i hjerter eller spar, når man har otte eller flere kort tilsammen i den pågældende farve. Dette gælder specielt, når den ene eller begge i parret har skæv fordeling som her, hvor både Nord og Syd har en singleton (ét kort i en farve).

 

  6
  K B 9 8
  K B 10 9
  K 10 9 8

 

   K B 10 9 3
   6 2
   2
   E D B 6 5
        8 4 2
        10 7
        E D 8 4 3
        7 3 2
 

 

 E D 7 5
 E D 5 4 3
 7 6 5
 4

____________________________________________________________

 

Vest Nord Øst Syd
Fru Olsen Hr. Olsen
1
1 4 pas pas
pas


Udspil: 2.

I dag sidder hr. Olsen Syd og åbner med 1 på sine 12 HP (viser 12-21 HP). Vest, der har to gode langfarver, melder ind med 1, og fru Olsen nordpå satser fornuftigvis på en udgang, da hun lægger nogle point til for sparsingletonen. Tre passer afslutter meldeforløbet, og hr. Olsen skal nu forsøge at tage 10 stik med hjerter som trumf.

Kontrakten ser yderst fornuftig ud - indtil Ø-V har taget de fire første stik! Rudersingleton i udspil vestfra går til bordets bonde og østs dame. Derpå følger E og ruder til trumf hos Vest. I stik 4 besegler E kontraktens skæbne. 1 ned og 50 point til Øst-Vest.

 

Melderåd: Når makker åbner med 1 ut, kan du sige pas på op til 8 HP, da sansåbneren jo højst har 17 HP (der skal 26 til udgang). Anderledes efter åbning 1 i farve, hvor åbner kan have helt op til 21 HP. Her bør svarhånden finde en melding frem med så lidt som 6 HP - for ikke at stoppe meldeforløbet og derved kikse en udgang.

 

Svar til åbning 1 ut Med 0-8 HP og jævn fordeling kan du passe
Svar til åbning 1 i farve   Med 6 eller flere point skal du svare

 

Når du er i tvivl om, hvorvidt du kan tillade dig at passe til makkers melding, eller du bør melde videre, så prøv at huske, hvor mange point makker kan sidde med. Prøv så at regne dig frem til, om I kan have spil for en udgang. Hvis det er tilfældet, så meld videre.

Husk: 26 til udgang.

Øvelse: Meld efter fornemmelsen - brug dog melderådene. Spil og før regnskab.