Ændre tekststørrelse :
Forminsk tekst Normal tekst Forstør tekst

Debatforum

Forum » Debat » Indmelding 1ut på åbning 1 klør

Indmelding 1ut på åbning 1 klør

E-mail notifications
 
 

Hej

Jeg har længe gået og grublet over den her:

Nord åbner 1 klør, Øst - jeg indmelder 1ut. Syd passer. Vest melder 2 spar!. a.p.

Efter spillet udtaler jeg, at 1ut ikke garanterer klørstopper. (Makkeraftale) Vil dog have klørstop 8 ud af 10 gange.

Det får Nord til at tilkalde turneringslederen.

Havde Nord vidst at 1ut ikke lover klørstop, havde han meldt 3 klør.

Turneringslederen giver ham ret og dømmer spillet 3 klør i Nord med 9 stik.

Min makker skulle have alertet 1ut, når den ikke garanterer klørstop.

Jeg kan godt se at den oplysning vil forbedre odds for Nord.

 

1: Skal man altid have hold i klør, når man indmelder 1ut, også hvis det kunne være 2+ klør.?

2: Hvornår har man hold i klør - er 4 små et hold?

 

Hvor kan man evt. finde beskrivelser af 'normale' meldinger?

*Normale' meldinger ændrer sig jo med tiden.

Reply

Replies

 
 
 

Først to direkte svar til Erik:



1. Så længe indmeldingen 1ut er et forslag om at spille 1ut, og altså ikke er rundekrav, er der ikke noget i reglerne der forhindrer meldingen. Om den er åbent forsvar eller ej, afhænger ikke af om den lover hold i åbningsfarven. Så nej, man behøver ikke at have (en aftale om) hold i klør for at melde 1ut ind oven på åbningen 1kl.


2. Præcis hvad der skal til for at der er tale om hold, er en skønssag med gråzoner. 4 små er sikkert i gråzonen.

 

Dernæst en bemærkning om alerten: I de selskaber jeg selv spiller i, vil det være overraskende for modstanderne at en i øvrigt naturlig indmelding 1ut (i 2. hånd) ikke nødvendigvis har hold i klør. I et sådant selskab skal indmeldingen 1ut derfor alertes, og hvis modstanderne bliver skadet af den manglende alert, vil det kunne føre til justeret score. Hvad der i et konkret selskab virker som en overraskende betydning af en i øvrigt naturlig melding, kan man ikke slå op i en liste. Man må kende selskabet, og i tvivlstilfælde er det bedre at alerte en gang for meget end en gang for lidt.

 

Det vil derimod næppe være overraskende i de selskaber jeg spiller i, at der ikke nødvendigvis er hold i klør efter meldeforløbet (1kl) - pas - (pas) - 1ut.

Reply
 

Jeg må indrømme, at det var overraskende for mig.

Jeg har altid betragtet 1ut som en beskrivende melding, ikke en holdvisende melding.

Mange svarer jo også¨1ut i meldeforløb som det her:

1klør-(1spar)-1ut: med meget skæve hænder uden spar stop. Skal det alertes? - det er vel 'normalt'?

Men det betyder jo i virkeligheden, at man skal kende modspillerne for at vide, hvad de finder normalt.

 

Reply
 

Det afgørende er ikke hvad du selv mener om meldingen. Det afgørende er hvad modparten finder overraskende. Du skal alerte naturlige meldinger som modparten finder overraskende (ud over selve det at meldingen er naturlig).

Hvad angår dit eksempel med 1ut: Hvis 1ut er rundekrav, er den kunstig, og så skal den bare alertes. Hvis 1ut ikke er rundekrav, men alligevel kan indeholde en meget skæv hånd uden sparhold, vil det i hvert fald overraske mig, og jeg ville forvente at du alertede den mod mig.

Reply
 

Tak for svarene Jens

Reply