Det burde være meget glædeligt for bridgespillere i Danmark - men da bestemt også for vores forbund - at ugebladet Søndag er villige til at med-arrangere en landsdækkende turnering. Det har man vist ikke set siden Jyllands-Posten var en ordentlig avis, og det var før jeg begyndte at spille bridge.
Så meget desto mere kan det undre at man hos DBF ikke sætter alle tilrådighedværende sejl til for at promovere denne turnering for at få så mange deltagere som muligt med for at gøre arrangementet til en succes. Jeg har adskillige gange på det seneste nævnt arrangementet over for andre bridgespillere, som blot har kikket undrende og spurgt "hvad for en turnering?"
DBF er næppe ansvarlige for at der i eks. Østjylland kun afholdes 2 turneringer - jeg må formode at det handler om de lokale klubbers engagement, ressourcer og villighed. De klubber der har villet og kunnet taget udfordringen op, skal derfor have stor tak.
Men derimod kan det undre at man fra DBF's side ikke gør LANGT mere ud af dette arrangement på hjemmesiden, i bladet, såvel som i direkte kommunikation til distrikter og klubber for at nå så langt ud som muligt. Som et irritationsmomnet kan jeg f.eks. undre mig over at turneringerne nogle steder afholdes som lokale turneringer, kun for spillere tilknyttet arrangør-klubben eller klubbens distrikt, men at dette ikke fremgår af programmet.
Man kan få en ubehagelig fornemmelse af, at det igen skyldes at turneringen henvender sig til den grå masse (i DBF-sprog kaldet "Bredden" - efterfulgt af et langvarigt gab), og ikke til de absolutte fokusgrupper: elite, juniorer og begyndere. der suverænt dominerer overskrifterne.
Efter min mening har DBF fået en stor gave forærende, men det virker næsten som om man har fået et par hjemmestrikkede vanter fra Tante Olga, hvor man i stedet havde ønsket sig en ny PlayStation.
Jeg synes ærligt talt ikke DBF har råd til at have den holdning, med den længe efterlyste chance for PR og medlemstilgang der her bliver serveret på et sølvfad. Måske man for en kort periode kunne have anvendt sine medarbejderressourcer LIDT bedre, i stedet for at gøre som man plejer.