|
|
|
|
|
Debatforum
Forum » Debat » Begynderundervisning
Hvad er jeres anbefaling til en undervisning af nybegyndere om optælling af fordelingspoint efter der er fundet fit.
Det er klart at Bx og Dx kan man allerhøjst tælle for deres HP og ikke addere ekstra for fordelingen. Men hvad ville I anbefale om Kx. Skal man undervise nybegyndere i at den kan tælles som 3 point eller 4 point?
Ja, ja jeg ved godt, at der er alle mulige yderligere kortvurderingsovervejelser inkl. hvordan er meldingerne gået. Men bemærk at jeg skriver undervisning af nybegyndere - spørgsmålet går udelukkende på denne gruppe.
mvh
Helle
|
Helle Simon Elbro
Publiceret den 24-09-2023, 20:07
|
Svar
Begyndere har brug for nogle klokkeklare regler. Og reglerne skal entydigt føre frem til at åbne/ikke åbne - enkeltstøtte/dobbeltstøtte osv. Kortvurdering hører en senere tid til.
Jeg kan stadig huske fra min begynderundervisning for mange år siden, hvor jeg spurgte underviseren om en honnørdoubleton skulle tælles som en honnør plus som en doubleton - eller hvad?. Hans svar: det ved jeg ikke. Det var jeg som begynder irriteret over. Og jeg må åbenbart være blevet en del irriteret, siden jeg stadig husker det.
Hvad jeg nu siger til begyndere, som jeg hjælper, er: Tæl den som honnøren eller som singletonen/doubletonen, den af dem som er højest, men ikke begge dele. Det kan de fint finde ud af.
|
Leif J. Madsen
Publiceret den 25-09-2023, 08:38
|
Hej Helle!
Et lille interesant spørgsmål - i et svært spil.
Ganske kort: Det er min erfaring , at det skader mere end det gavner, hvis man laver om på de forskellige pointberegninger. Det har nye spillere svært ved at håndtere. Så hvis de har Qx , ja så er det 2 for damen og 1 for doubletonen . Senere, meget senere , kan man så måske løfte sløret for at Qx er lidt højt sat til 3 point. I øvrigt" et point fra eller til betyder ikke meget" . Det kan en ny spiller godt li at høre.
Mvh,
Erik Brok.
.
|
Stemmer på dette indlæg1
Erik Brok
Publiceret den 26-09-2023, 16:15
|
Hej Leif og Erik,
Mange tak for jeres svar, som repræsenterer hver sin skole. Begge har deres fordele omend jeg har frygteligt svært ved at sige at eksempelvis Bx skal tælle som 2 HTP....... men jeg kan godt se logikken.
Og til dig Leif vil jeg lige sikre mig: Tæller du så også Ex som kun 4point?
mvh
Helle
|
Helle Simon Elbro
Publiceret den 27-09-2023, 11:48
|
Det kan gøres endnu værre, Helle: Tænk på E singleton.
Men det er jo fordi, der er nødt til at være nemme og forståelige regler for begyndere. Noget senere er es singleton og Ex mere værd end 4 point. (Til gengæld er Bx kun 1 point.)
|
Leif J. Madsen
Publiceret den 27-09-2023, 21:43
|
10-reglen og 12-reglen i udspil!
NS Bog 2 kapitel 7 handler om udspilsregler. Bogen har det udgangspunkt, at når man ikke kan spille ud fra en honnørsekvens, kan man anvende 3. og 5. højeste i bdste farve i en farvekontrakt - og (måske) 4. højeste i en sanskontrakt.
Jeg kan godt forklare 3. højeste med 14-2=12, hvorfra man trækker værdien af udspilskortet. Og tilsvarende med 5. højeste med 14-4=10-reglen - og så trækker man udspilskortet fra 10 for så at afgøre, at der er 10-værdien af udspilskortet ude (over værdien af udspilkortet) i farven.
Men jeg kan ikke forklare, hvad præcis 12 og 10 dækker over. Kan nogen hjælpe mig?
Gunnar Nordestgaard
|
Gunnar Nordestgaard
Publiceret den 04-11-2023, 20:12
|
Hej Gunnar
Til en anden gang, så bør du nok oprette en ny tråd, når nu du spørger om noget andet end det, denne tråd handler om :-)
Men det skal ikke forhindre mig i at svare - jeg er bare i tvivl om hvad du egentlig spørger om.
Du skriver "... hvad præcis 12 og 10 dækker over." Mener du hvad man skal bruge henholdsvis 10- og 12-reglen til? Eller rettere hvordan man bruger/drager nytte af den? For du har jo selv forklaret hvordan tallet 12 og 10 fremkommer ...
Mvh. Eddie
|
Eddie Nielsen
Publiceret den 05-11-2023, 14:49
|
Log ind for at skrive...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|