Hej Gunnar.
Nu skriver jeg som undervisning, ikke at mange har valgt værktøjer som Weak Jump Shift, da det ikke ligger lige til højre benet for de fleste fortsættere.
Når vi snakker om svares 2'nd melding efter 1 X - 1 Y - 2 Z - ?
Her gælder den samme raket system langt hen ad vejen, som de kender, der skal bare justeres et par steder.
2 Y = 6 farve og 6-9, 3 Y = 6 farve og 10-12, trin 3 gemmer vi lidt.
2 X = 6-9 preferences, 3 X = 10 - 12 og 3+ korts støtte i minor og præcis 3 korts støtte i major, endnu et trin 3 som gemmes lidt.
2 Nt = 10 - 12 hold i 4 farve, 3 nt = 13-15 og hold i 4 farve, her var sørme endnu et trin 3 som gemmes :-)
med 6 - 9 og hold må man ud i 2 Y eller 2 X
Det trin 3 som jeg snakker om skal gemmes, omsætter man til 4-farve krav. som man så udløser efter åbneres 3 melding, hvad man sidder med.
Jeg fortæller også elever, at har de afgivet de første 5 meldinger uden at lave fejl, så vinder de turneringer.!
p.s. håber jeg ikke laver det alt for mudret, ved at bruge X Y Z
p.p.s. Der er endnu mere man skal holde styr på når åbner har reverseret i anden melderunde.
mvh.
Søren Justesen