Bridgeforlaget

Debatforum

Forum » Debat » Svarers 2. melding efter NF, 2 over 1

Svarers 2. melding efter NF, 2 over 1

emailnotifikationer
 
 

Til Debatforum

Det er første gang, jeg benytter Debatforum, men nu forsøger jeg om jeg kan gøre mig forståelig?

Jeg er i gang med undervisning efter Nordisk Standard Bog 2 på et fortsætter-hold. Langt de fleste eksempler på Svarers 2. melding er efter NF (NyFarve) 1 over 1. Jeg savner en "raket" til svarers 2. melding efter NF2o1. Hvis f.eks. Å_2 har Genmeldt sin åbningsfarve og S_2:

1. Støtter i minor eller Major uSp, mSp og m2xSp: Fordeling og Styrke?

2. Melder sans: uSp, mSp og m2xSp? Fordeling og Styrke?

3. Melder NF - ikke revers og uSp? Fordeling og Styrke?

4. Melder NF - med revers? Fordeling og Styrke?

5. Melder Cuebid? Styrke?

6. Spørgemelder 4Ut Styrke?

Har du som underviser et sådan skelet til dine kursister?

vh Gunnar Nordestgaard, Odder Bridgeklub

 

Svar

Svar

 
 
 

 

 

Hej Gunnar. Det er svært stof for fortsættere, især hvis de kun har spillet 1-2 år. For dem er kompleksiteten nær kaosniveau for svarers anden melding. For mig at se er det vigtigt at de forstår det enkle før det komplicerede.

Jeg tror det er svært at svare på din anmodning.Undervisere går lidt forskelligt frem.

Efter 2-o-1 er meldeforløbet inde i en "invitboble";  med 10-12 har svarer meget få muligheder for at melde andet end a. 2NT/b. genmelde egen farve/c. forsinket støtte (præference) til åbners farve. Med 13+ meldes 4.farve eller ny farve på 3-træk = udgangskrav. Sidstnævnte er nok trods alt lettere for dem at forstå end et kompliceret skelet.

 

 

Svar
Stemmer på dette indlæg1
 

Hej Gunnar.

Nu skriver jeg som undervisning, ikke at mange har valgt værktøjer som Weak Jump Shift, da det ikke ligger lige til højre benet for de fleste fortsættere.

Når vi snakker om svares 2'nd melding efter 1 X - 1 Y - 2 Z - ?

Her gælder den samme raket system langt hen ad vejen, som de kender, der skal bare justeres et par steder.

2 Y = 6 farve og 6-9, 3 Y = 6 farve og 10-12, trin 3 gemmer vi lidt.

2 X = 6-9 preferences, 3 X = 10 - 12 og 3+ korts støtte i minor og præcis 3 korts støtte i major, endnu et trin 3 som gemmes lidt.

2 Nt = 10 - 12 hold i 4 farve, 3 nt = 13-15 og hold i 4 farve, her var sørme endnu et trin 3 som gemmes :-)

med 6 - 9 og hold må man ud i 2 Y eller 2 X

Det trin 3 som jeg snakker om skal gemmes, omsætter man til 4-farve krav. som man så udløser efter åbneres 3 melding, hvad man sidder med.

Jeg fortæller også elever, at har de afgivet de første 5 meldinger uden at lave fejl, så vinder de turneringer.!

 

p.s. håber jeg ikke laver det alt for mudret, ved at bruge X Y Z

p.p.s. Der er endnu mere man skal holde styr på når åbner har reverseret i anden melderunde. 

mvh.

Søren Justesen

 

Svar
Stemmer på dette indlæg1
 

Hej Gunnar

Godt, at du underviser! Jeg er meget på linje med Leif. Prøv at læse NS2, kapitel 6, og derefter NS3, kapitel 5. Så vil du se, at kompleksiteten i emnet stiger. Det har forfatterne gjort med megen omhu, fordi kursisterne skal fatte dette langsomt og gradvist tilegne sig de gode regler for kortvurdering - lidt ad gangen. Til sidst kan du så tilføje NS3, kapitel 6 om fjerde farve, for at få fuld plade.

Man kunne muligvis opstille et fuldstændigt beslutningstræ fx i skemaform, men kursisterne kan ikke rumme det, før de selv ville være i stand til at opstille træet.

På dette sted i en undervisning lægger jeg mere vægt på det pædagogiske og dermed simple end det store overblik.

Svar
Stemmer på dette indlæg1

Log ind for at skrive...

 
Medlemsnummer 
Efternavn