For de interesserede kan dommen findes her:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?qid=1395932669976&uri=CELEX:62016CJ0090
Til sammenligning kan de relevante fritagelsesbestemmelser i den danske momslov findes her.
§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
4) Foreningers og organisationers levering af ydelser og varer i nær tilknytning hertil til deres medlemmer i disses fælles interesse og mod et kontingent. Det er en forudsætning, at foreningen m.v. ikke arbejder med gevinst for øje, og at formålet er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder. Det er desuden en forudsætning, at afgiftsfritagelsen ikke kan fremkalde konkurrencefordrejning.
5) Ydelser i nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning, der præsteres af virksomheder, der ikke drives med gevinst for øje, til fordel for sports- og idrætsudøvere samt opkrævning af entré ved sportsarrangementer. Fritagelsen omfatter dog ikke arrangementer, hvor der deltager professionelle sports- og idrætsudøvere, fodboldkampe dog kun, når der deltager professionelle på begge hold.
6) Kulturelle aktiviteter, herunder biblioteker, museer, zoologiske haver og lign., samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke radio- og fjernsynsudsendelser, biograf- og teaterforestillinger, koncerter og lign.
Frem for at betale en "fed" regning til vore revisorer, kunne direktøren måske nøjes med i første omgang at tage en uformel snak med Kulturministeriet for at få afklaret, om de hidtil har ment, at vi har været omfattet af den omstridte bestemmelser i momslovens § 13 stk. 5 hhv. momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra m),
Det har vi nok ikke været, da vi dermed skulle have haft en mere direkte adgang til "sportsmidlerne" ! !
mvh.
Peter Møller Nielsen