Bridgeforlaget

Debatforum

Forum » Debat » Nepotisme i DBF

Nepotisme i DBF

emailnotifikationer
 
 
I det seneste nummer af Dansk Bridge er der en fin "artikel" omkring erhvervslivets interesse i Bridge. Når jeg sætter citationstegn omkring artikel, skyldes det at artiklen vel mere er en annonce/reklame for virksomheden, og afslutter med kontaktoplysninger m.v. hvis man vil være kunde. Artiklen fortæller ikke, at næstformanden i DBF er aktionær og bestyrelsesformand i den omtalte virksomhed!

Er det virkelig sådan, at DBF vil pleje bestyrelsesmedlemmernes egne økonomiske interesser? 

For ikke efterfølgende at blive beskyldt for at have skjulte motiver for dette indlæg, vil jeg gerne fortælle at jeg driver konkurrerende virksomhed til den omtalte virksomhed. Jeg har sponsoreret juniorbridgen i 2013. Men jeg må da ærligt indrømme, at jeg fremover nok vil tænke lidt mere over eventuelle bidrag. Er jeg nærtagende - måske? Men det er så et valg jeg må leve med. 

Svar

Svar

 
 
 
Ups, der blev publiceret lidt for tidligt.

Jeg tror DBF skal passe på med disse sammenblandinger. Det er fint at virksomheder gerne vil støtte bridgen, og jeg forstår også godt at DBF gerne vil have pengene. Men virksomhederne må selv stå for markedsføringen, det er ikke DBF's opgave. Der er mange finansielle virksomheder der støtter bridgen lokalt, hvilket man også kan se på navnene på de forskellige guldturneringer. Pas på ikke at skyde disse fra Jer.

Jeg synes det er helt uforståeligt at Redaktøren har sagt ok til denne reklame/artikel, specielt når der er en stor interessekonflikt på det privatøkonomiske område. 

Svar
 
Hej Michael
Som redaktør af bridgebladet har jeg accepteret at bringe artiklen. 
Vi er vældig glade for vores sponsorer i DBf og prøver at etablere et samarbejde med dem, som er til alles tilfredshed, hvilket bl.a. sker ved juniorturneringer, Copenhagen Bridge Invitational (CBI), bridgefestivalen osv. Vi forsøger så vidt muligt at profilere sponsorerne på en måde, som vores medlemmer synes er acceptabel, således at sponsorerne ikke blot skal betale x antal tusinder, men at de også oplever at samarbejdet er givende for dem gerne både menneskeligt og økonomisk. Til eksempel kan du her på forsiden af bridge.dk se Nordfyns Finans omtalt to gange i forbindelse med junior-DM'erne og senere følger et referat i bridgebladet, hvor sponsoren også naturligt nævnes. Andre eksempler er konstruktionen af hjemmesiden om vores prestigefyldte turnering CBI, hvor der dels har været annoncer i bladet og en grundig omtale af sponsorerne på CBI's hjemmeside, og ligeledes  får sponsorerne ved sommerens bridgefestival også en lignende omtale bl.a. i den daglige bulletin. Og til sidst, men ikke mindst, på juniorsiderne (se evt. http://www2.bridge.dk/Juniorbridge.aspx?ID=4755) hvor dit eget firma, Investeringsrådgivning A/S, i forbindelse med et flot sponsorat har fået både omtale, foto samt et direkte link til jeres egen hjemmeside. Jeg synes egentlig, det er sådan, det skal gøres.
Tilbage til den konkrete artikel. Jeg modtog den fra skribenten, Christina Lund Madsen, som står for en stor del af vores sponsorsamarbejde og er kommunikationskonsulent i DBf, og jeg vurderede, at artiklen var læsværdig og relevant for bladets læsere. Jeg var ikke vidende om, at DBf's næstformand havde nogen form for forbindelse til det omtalte selskab, idet han ikke har været indblandet hverken i sponsoratet eller i udfærdigelsen af artiklen. Det har altså ikke på nogen måde haft indflydelse på min accept af artiklen. Jeg synes generelt, det er en hårfin balance at skrive om alle disse sponsorsamarbejder, og når jeg genlæser artiklen i dag, synes jeg stadig, at den er o.k., om end jeg ved nærmere eftertanke vil medgive dig, at de direkte kontaktoplysninger til sidst ikke skulle have været medtaget.
Samarbejdet med sponsorer er dog en særdeles vigtig del af DBf's virke, og vi vil da fortsat prøve at behandle dem bedst muligt til gavn for bridgen i Danmark.
venlig hilsen
Henrik Kruse Petersen
Redaktør af Dansk Bridge


 

Svar
 
Sponsorer har selvfølgelig krav på omtale og reklame for deres virksomhed og produkter- hvorfor pokker skulle de ellers være sponsorer?

Thomas Berg
Svar
 

Svar
 
Thomas Berg - selvfølgelig har de det. Men det er vel ikke normal journalistisk adfærd, at man afslutter en artikel således:

"Nysgerrige kan henvende sig til partner i Investering & Tryghed Ole Krebs Sørensen på oks@i-og-t.dk eller  tlf. 2042 6693." 

Resten af artiklen har jeg såmænd ikke noget imod. Jeg har aldrig set en artikel slutte således før i DBF, og derfor skriver jeg som jeg gør omkring private interesser. 

Mvh. Michael Krogh

Svar

Log ind for at skrive...

 
Medlemsnummer 
Efternavn