Ændre tekststørrelse :
Forminsk tekst Normal tekst Forstør tekst

Debatforum

Forum » Debat » Turneringslederspørgsmål

Turneringslederspørgsmål

E-mail notifications
 
 

En almindelig klubaften, IMP turnering, jeg er syd og starter med PAS. Vest åbner med 2 klør, min makker melder PAS, Øst melder relæ 2 ruder, jeg melder PAS, Vest melder 2 UT, min makker melder PAS, Øst melder 3 ruder (transfer), jeg melder PAS, Vest springer til 4 hjerter, min makker melder PAS, og Øst springer til 6 hjerter. Jeg melder for fjerde gang PAS, eller det tror jeg, at jeg gør (forklaring følger). Vest melder PAS, min makker melder PAS …. og så farer jeg sammen med et spjæt, fordi jeg til min gru opdager, at der ligger et rødt doblerkort på bordet foran mig. Jeg råber spontant ”naej det er fejlgreb”, og så skynder jeg mig at tilkalde turneringsleder, der vist allerede på lang afstand havde hørt, hvad det handlede om, for at bede om svar på, hvad der kan/skal gøres ved det. Turneringsleder slår op i den lille grønne og afgør, at eftersom min makker har nået at afgive en melding (PAS), inden jeg opdager mit fejlgreb, da fanger bordet, og intet at gøre ved det.

Jeg tvivler ikke på, at den afgørelse er korrekt, turneringsleder har jo læst sig frem til svaret i håndbogen, men jeg stiller alligevel spørgsmålet i dette forum, hvor det nogen gange kommer frem, at bittesmå nuancer kan være af betydning for afgørelsen.

Det er ikke så meget for resultatets skyld, for allerede den omstændighed, at vores modstandere både MELDTE lilleslem OG vandt kontrakten, gav os i forvejen et dårligt resultat. Men jeg synes, det kunne være interessant at høre, om der er andre vinkler, eller det bare er en ”lige efter bogen” afgørelse.

På forhånd tak – og kom alle godt igennem jul og corona, og hvad vi ellers har.

 

 

Reply

Replies

 
 
 

Der er ikke så meget at rafle om her - det er lige efter bogen, nærmere bestemt § 25A4. Når makker har meldt efterfølgende, er løbet desværre kørt, uanset hvor stort et fejlgreb du har begået.

 

Eneste problem er, at turneringslederen har slået op i den lille grønne, for den er forældet. Den gældende version er vinrød :-) Men det gør ingen forskel for den aktuelle sag.

Reply
 

Tak for hurtigt og klart svar.

Reply
 

Ho ho. Ja, når makker har meldt, er det forsent at få sin fysiske gribefejl rettet.

Men du må da lære din makker at spille ordentligt ud. Med klør ud er der jo altid kun 11 stik, og med en snedig lille trumf, bliver det svært for spilfører at finde det vindende slutspil. Spar og ruder forærer desværre kontrakten direkte

Svenskeren Jan Wohlin indledte sin glimrende bog om udspil med de sagnomspundne ord: "SPIL ALDRIG UD ..."

..

Reply
 

Kære Jeanet

Aktuelt en perfekt afsluttende dobling :-)

Er i øvrigt enig med BIO i, at du skal lære din makker at spille ordentligt ud. Kl 10 er det helt normale udspil på din makkers hånd.

Overlader i øvrigt roligt TU-leder spørgsmålet til Jacob (og selvfølgelig også BIO).

VH

Frederik Mørk

 

Reply
 

Rigtigt ærgerligt med fejlgreb, og selv hvis de opdages inden makker har meldt kan det være svært at afgøre om det er fejlgreb, eller  "fortrudt melding". Tillader lovene på nogen måde at Nord (som måske har observeret syds manglende fokus på det kort han trækker op) i denne situation kan gøre noget inden han melder. Jeg ved godt at man ikke i meldingerne må vise skepsis overfor makkers melding - det ville være noget af en glidebane. Kunne nord inden sin melding have bedt om at få meldingerne gentaget, i et diskret håb om at syd opdager sit eventuelle fejlgreb.

Reply
 

Nej. Det er tilladt at reagere hvis en uregelmæssighed er ved at ske, hvis f.eks. makker er ved at melde uden for tur. Så kan man sige "Det er ikke din tur" - men det skal ske før makker har vist et meldekort. Hvis kortet først er vist, så er uregelmæssigheden sket, og man kan ikke forhindre den.

Jeg ved ikke hvordan man skulle kunne få en mistanke om at der er noget galt med makkers endnu ikke viste melding, men selv om man gør, så må man ikke prøve at forhindre noget. Det er en rent hypotetisk mistanke.

Reply