Ved hver sæsonstart bliver IT-supporten hårdt belastet, og denne gang også med belastning fra indførelsen af BC3. Uagtet dette gør IT-supporterne en endda meget stor indsats for at hjælpe alle, der måtte have behov. De taler næsten konstant i telefon med brugere og har et efterslæb for tiden på 40-50 ubesvarede mails. Derfor er der nogle, der kommer til at vente på svar.
Svar til Lilli Hougaard:
Hvis man som BC3-bruger har problemer, man søger hjælp til, bør man skrive til bridgecentral@bridge.dk. Denne mailboks overvåges af DBfs 3 IT-supportere løbende. Alternativt og især hvis kritisk for gennemførelsen af en turnering kan man ringe til IT-supporten. Derved er brugerne med til at fordele de virkeligt vigtige sager der hen, hvor de hurtigste svar er påkrævede. Det virker naturligvis kun, hvis mindre presserende sager ikke forsøges presset hurtigt igennem alligevel, og det er brugerne faktisk rimeligt indstillede på, så vidt vi kan se.
Fejl i BC3 og uheldige erfaringer bedes tilsvarende stilet til mailboksen, hvorfra de vil blive behandlet behørigt.
Svar til Ole Randrup:
Det er helt ukorrekt at påstå, at BC3 forinden udrulning i klubberne ikke er grundigt testet. Det har både leverandøren, flere testklubber og jeg personligt brugt mange, mange timer på. Sagen er blot den, at BC3 har så overvældende mange muligheder og især kombinationer af muligheder, at det er HELT umuligt at teste bare en rimeligt pæn andel af dem før udgivelse, for det ville koste flere mio. kr. at gennemføre. Derfor er brugerne nødt til at være med til testarbejdet. Følgelig er IT-supporterne også interesserede i at få indberettet brugernes erfaringer med fejl m.v.
Svar til Jens Kromann:
Åbningsbilledet i BC3 (forsiden) er som sin forgænger tænkt som det mest direkte sted til information af BC3-brugerne, men det virker jo kun, hvis brugerne er opmærksomme på, hvad der står på forsiden – og læser det, henter ekstra materiale, følger og udfører anvisningerne etc.
Den nuværende forsidetekst og dens layout kan givetvis blive bedre og mere indbydende, og den opgave skal vi også bruge tid på. De nævnte anvisninger kan måske virke nørdede på nogen, men her vil jeg lige minde om BCs historie:
BC2 blev i mange år vedvarende kritiseret for at være for indskrænket i sine muligheder. Der var mange faciliteter, som BC2 ikke havde og som af strukturelle grunde ville blive endda meget dyre at udvikle. Dertil kom en forældet, men dog anvendelig webeditor, som har sat klare grænser for, hvor megen information om turneringer og klubliv i øvrigt, de ambitiøse og fingerfærdige klubber kunne opnå. Den kritik er blevet taget meget alvorligt i moderniseringen af BC. Derfor er BC3 bygget meget mere fleksibelt op, og det giver brugerne langt flere muligheder. Med flere muligheder følger også mere brugeransvar, hvis man gerne vil udnytte mulighederne. I dette ansvar ligger at sætte sig ordentligt ind i, hvordan de nye muligheder kan bruges, tilvælges, sættes op etc. Det er således ikke DBfs ansvar, men den enkelte brugers at udnytte den fremlagte information i form af flere vejledninger i denne sommer.
BC3 er ikke blevet specielt for nørder, for det kan sagtens bruges på samme måde, som BC2 tidligere er blevet brugt, og det har samme grænseflade; det ser velkendt ud!
BC3s brugere er højst forskellige. De har meget forskellige forudsætninger med IT generelt, og de har meget forskellige ambitioner om brugen af BC3. Dertil kommer, at deres klubber er meget forskelligt sammensat, små og store, en eller flere spilledage, stærke og svage, præferencer for par / hold, særlige turneringer og –former. BC3 skal kunne servicere dem alle, og derfor skal BC3 også kunne være robust over for mange forskellige måder at sætte en turnering op på. Det kræver et overordentlig fleksibelt og samtidig robust program. Dertil kommer brugernes variable ønsker til udskrifter samt design af turneringshjemmesider (resultatpræsentation). Al den fleksibilitet har krævet, at en del af programmet simpelthen er blevet skilt ud, så det særskilt kan vedligeholdes. Derfor ligger alle rapporter nu udenfor programkernen, så brugere selv kan udvikle rapporter (analogt med skifteplaner). Brug af BridgeMate er tilsvarende fleksibiliseret, så BC3 skal opsættes til den ønskede brug. Konfigureringsfilen kan de interesserede indstille til særlige funktionsmåder, når det gælder turneringsinformation fx til storskærm, valg af sprog etc.
Sagt meget kort: Når vi over 300 brugere nu skal udskifte den gamle bil, bliver vi aldrig enige om hvilken ny, vi vil have. Dertil er vi brugere af BC3 alt for forskellige. Vi må altså vælge en multiflex-bil, der kan det hele, og så leve med, at den er lyseblå!
Henning Mikkelsen
Projektleder for moderniseringen af BridgeCentral