Ændre tekststørrelse :
Forminsk tekst Normal tekst Forstør tekst

Bridge og coronasituationen 

 

På denne side vil vi samle op på alt informationen omkring bridge og corona. Kulturministeriet har desuden oprettet en Q/A over ofte stillede spørgsmål, som du kan tilgå her

Finder du på denne side ikke hvad du søger, så kontakt endelig sekretariatet.

Vi opdaterer denne side løbende. Siden har sidst været opdateret d. 7. maj 2021.

Læs mere om hjælpepakkerne her (opdateret d. 21. april 2021)

I kan altid komme i kontakt med sekretariat og butik. På nuværende tidspunkt fungerer det på følgende måde i DBf´s sekretariat og butik:

  • Telefontiden fra 09.30 - 14.30 er som normalt, men der kan være ventetid, da nogle medarbejdere arbejder hjemmefra. Du kan finde medarbejdernes telefonnumre nedenfor.
  • Bridgebutikken har åben, og du kan også handle i webbutikken og pr. telefon og mail
  • IT support holder åbent som normalt

Sekretariatets medarbejdere kan træffes på deres telefonnumre:

Charlotte Fuglsang:
Morten Henningsen:
Louise Pedersen: 
Erik Wied: 
Jonas Houmøller: 
2222 9926
5050 8396
9363 8117
2052 2059
8161 0855
                                                                                                                                                                  

 

 

På denne side finder du svar på: 

Hvor finder jeg retningslinjerne for genåbningen af indendørs idræts- og foreningsliv?

Kan vi spille bridge i klubberne?

Kan vi afholde allerede planlagte turneringer

Kan vi have flere grupper a 25 personer - sektionering?

Bestyrelsesmøder i klubben

Generalforsamling i klubben

Hvad er et coronapas?

Hvad er status på Dansk Bridgefestival 2021?

Nyt omkring Dansk Bridge

Hvordan skal vi forholde os, hvis et medlem viser sig at være smittet med COVID-19?

Min klub driver en café, hvordan skal vi forholde os?

Kan jeg stadig spille bridge på nettet?

Kontingent under corona?

Til klubber i kommunale lokaler

Kan jeg handle i bridgebutikken?

Bridgespørgsmål i Lægens Bord

Nyttige links

 

 

 

Hvor finder jeg retningslinjerne for genåbningen af indendørs idræts- og foreningsliv?

Opdateret d. 7. maj 2021

Du kan altid finde de gældende retningslinjer fra Kulturministeriet om genåbningen af indendørs idræts- og foreningsliv på denne side

Kulturministeriet har også udarbejdet en Q/A som du kan tilgå på KUM's hjemmeside her

Den 21. april udsendte vi et nyhedsbrev, hvor vi forsøger at præcisere retningslinjerne ift. bridgen. Læs nyhedsbrevet her

D. 6. juli udsendte DBf et nyhedsbrev samt et katalog over tiltag til sæsonstart. Se kataloget her.

Vi henviser også til de generelle retningslinjer fra myndighederne, som du finder her: coronasmitte.dk

Den 2. oktober meddelte Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse at de havde opdateret deres råd til forebyggelse af smittespredning. I opdateringen tages der højde for den efterårs- og vintersæson, som venter forude. Med de lavere temperaturer kan vi forvente en højere risiko for smitte af andre luftvejsinfektioner, fx forkølelse og influenza, fordi vi opholder os mere indenfor. Sundhedsstyrelsen har derfor noteret at udluftning og ventilation er et vigtigt supplement til de generelle anbefalinger. 
Luftskiftet har betydning for smitteforebyggelse, og der bør derfor være et øget fokus på udluftning og ventilation, uden at tiltag for bedre luftskifte dog kan erstatte de generelle anbefalinger om afstand, hygiejne mv. Derfor bør alle klubber sørge for at der jævnligt at udluftning i lokalerne og/eller at der er god ventilation.  
 
Sundhedsstyrelsen har i samme omgang også udvidet deres 5 generelle råd, til nu at indeholde 6 generelle råd. De 6 generelle råd er:
  1. Bliv hjemme hvis du er syg
  2. Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
  3. Host eller nys i dit ærme
  4. Undgå håndtryk, kindkys og kram
  5. Vær opmærksom på rengøring 
  6. Hold afstand og bed andre tage hensyn  
 
Sundhedsstyrelsens pjece for Forebyggelse af smittespredning kan læses her: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/COVID-19-Forebyggelse-af-smittespredning 
 
Sekretariatet sidder naturligvis klar ved telefonerne til at vejlede klubber, der ønsker sparring.

 

 

 

 

Kan vi spille bridge i klubberne?

Opdateret d. 7. maj 2021

I forbindelse med den seneste fase i genåbningen, der trådte i kraft torsdag d. 6. maj 2021, må flere nu mødes og spille bridge igen.

Aftalen betyder, at bridgeklubberne kan åbne dørene, på nogenlunde normal vis efter følgende retningslinjer: 
  • Man må samles 25 personer (lille forsamlingsforbud)
  • Der gælder ikke længere et alderskriterium, hvorfor personer under 70 år også må deltage i bridgeaktiviteten.
  • Personer skal fremvise coronapas 

Desuden er det vigtigt at I opsætter informationsmateriale om kravet om coronapas og muligheden for bortvisning i lokalet. Følgende kan med fordel printes og hænges op i klubben: Her skal du vise coronapas

Yderligere spørgsmål omkring coronapasset kan stilles til sekretariatet på tlf. 4847 5213 eller på mail dbf@bridge.dk.

Desuden er det vigtigt at overholde følgende: 
  • Det anbefales at holde 1 meters afstand og gerne 2 meter hvor muligt. Afstand vurderes fra næse til næse, og derfor kan man måle fra midten af stolesæderne og ikke fra armlæn til armlæn.
  • Der må være 1 personer pr. 2 m2 gulvareal, ved aktiviteter hvor man i det væsentligste livet er kort - spil bridge sidder ned. Gulvarealet opgøres fra væg til væg uanset inventar.
Udover dette skal der naturligvis være fokus på rengøring, hygiejne, udluftning mv.
 
Ved næste fase i genåbningen som er den 21. maj 2021, forventer vi, at forsamlingsforbuddet sættes til 50 personer. 

 

 

 

 

 

Kan vi afholde allerede planlagte turneringer?

Opdateret d. 7. maj 2021

Det er fra torsdag d. 6. maj muligt at afholde turneringer, sålænge man følger følgende retningslinjer: 

  • Man må samles 25 personer (lille forsamlingsforbud)
  • Personer skal fremvise coronapas 

​Desuden er det vigtigt at I opsætter informationsmateriale om kravet om coronapas og muligheden for bortvisning i lokalet. Følgende kan med fordel printes og hænges op i klubben: Her skal du vise coronapas

Yderligere spørgsmål omkring coronapasset kan stilles til sekretariatet på tlf. 4847 5213 eller på mail dbf@bridge.dk.

Desuden er det vigtigt at overholde følgende: 
  • Det anbefales at holde 1 meters afstand og gerne 2 meter hvor muligt. Afstand vurderes fra næse til næse, og derfor kan man måle fra midten af stolesæderne og ikke fra armlæn til armlæn.
  • Der må være 1 personer pr. 2 m2 gulvareal, ved aktiviteter hvor man i det væsentligste livet er kort - spil bridge sidder ned. Gulvarealet opgøres fra væg til væg uanset inventar.
Udover dette skal der naturligvis være fokus på rengøring, hygiejne, udluftning mv.

Ved næste fase i genåbningen som er den 21. maj 2021, forventer vi, at forsamlingsforbuddet sættes til 50 personer. 

Klubber, der har fået sanktioneret afholdelse af guldturnering her i efteråret, kan i forbindelse med den nuværende corona-situation automatisk få tilladelse til at flytte turneringen til en anden dato, og den skal koordineres med distriktet. Hvis I aftaler at flytte en guldturnering til en anden dato, skal I dog lige sende en mail til dbf@bridge.dk, så vi ved besked.

Med hensyn til annoncering i Dansk Bridge skal dette stadig ske min. 14 dage før ny tilmeldingsfrist. Har I annonceret i Dansk Bridge og udskyder guldturneringen, får I naturligvis en ny annonce i Dansk Bridge uden ekstra omkostninger. 

 

 

 

 

Kan vi have flere grupper a 25 personer - sektionering? 

Det er muligt at sektionere flere grupper, hvis I sikrer, at hver gruppe holder sig inden for det gældende forsamlingsforbud, som pt. er max 25 personer (inkl. TL, bestyrelse mv.). I skal desuden sikre, at I overholder følgende:
  • Der skal være tilstrækkelig afstand mellem grupperne – dette baseres dog på et skøn, da retningslinjerne ikke giver et endelig svar på dette. 
  • Grupperne skal have sit eget felt og skal holdes effektivt adskilt både før, under og efter bridgen. Felterne skal afmærkes med fx snor, tape eller anden tydelig markering.
  • TL’en og andre må ikke bevæge sig fra gruppe til gruppe, men skal blive i den samme gruppe. 

 

 

 

 

Bestyrelsesmøder i klubben

Opdateret d. 4. maj 2021

Fra torsdag d. 6. maj er det igen muligt at afholde bestyrelsesmøder i klubben, sålænge man ikke er mere end 25 personer og man har coronapas

 

 

 

 

Generalforsamling i klubben

Opdateret d. 7. maj 2021

Med genåbningsaftalen som aftalepartierne indgik d. 4. maj, kan der igen afholdes generalforsamlinger i klubben fra torsdag d. 6. maj. Generalforsamlinger går under det der i aftaleteksten omhandler konferencer og møder. Derfor er det muligt at afholde generalforsamlinger for op til 1.000 deltagere i sektioner a 500, hvor deltagerne i det væsentligste sidder ned. Der er krav om coronapas for alle deltagere. 

Ift. generalforsamlinger så gælder følgende retningslinjer: 

  • Der skal være 2 m2 pr. person (da man i det væsentligste sidder ned)
  • Det anbefales at holde 1 meters afstand og gerne 2 meter hvor muligt. Afstand vurderes fra næse til næse, og derfor kan man måle fra midten af stolesæderne og ikke fra armlæn til armlæn.
  • Krav om værnemidler, dvs. der skal være håndsprit tilgængeligt, brugen af mundbind når man står op mv. 
  • Der er krav om coronapas, som alle skal vise

 

 

 

 

Hvad er et coronapas?

Opdateret d. 4. maj 2021

Coronapasset har fået en vigtig rolle i genåbningsplanen for Danmark, og det er mange steder et krav at man kan fremvise et coronapas. Til en start vil appen ”MinSundhed” fungere som midlertidigt coronapas. Dokumentation kan også ske ved fx udskrifter m.m.

Disse former for dokumentation er gældende:

  • Gennemført vaccination - din vaccination vil være gyldig som dokumentation fra 2 uger efter, du har fået den afsluttende vaccinedosis.
  • Negativ COVID-19 test - du kan bruge en negativ test som dokumentation, hvis testen er foretaget inden for de seneste 72 timer. Den negative test kan enten være en PCR-test eller en hurtigtest (antigentest).
  • Tidligere smittet med COVID-19 - du kan bruge tidligere smitte med COVID-19 som dokumentation ved at vise testsvaret fra din positive test. Din positive test skal være foretaget inden for de seneste 14-180 uger for at være gyldig som dokumentation.

Læs mere om coronapas her: coronasmitte.dk/raad-og-regler/coronapas

 

 

 

 

Hvad er status på Dansk Bridgefestival 2021?

Opdateret d. 4. maj 2021

Hovedbestyrelsen har på sit møde den 3. maj besluttet at aflyse bridgefestivalen i uge 28 med stor beklagelse.

Årsagen er, at grundlaget for planlægningen er meget usikkert og der hviler et stort ansvar på os som arrangør.

Sekretariatet går nu i gang med at planlægge et online program i uge 28, der tilgodeser både bredde og elite - herunder DM parmesterskaberne.

 

 

 

 

 

Nyt omkring Dansk Bridge 

Opdateret d. 16. april 2021

De næste to numre af Dansk Bridge - maj og juni - nummeret udkommer kun digitalt som sædvanligt. Til september bliver bladene igen udsendt til ens primærklub. 

 

 

 

 

Hvordan skal en klub forholde sig, hvis et medlem viser sig at være smittet med COVID-19?

Opdateret d. 23. september 2020

Danmarks Bridgeforbund har henvendt sig til Styrelsen for Patientsikkerhed for at høre, hvordan bridgeklubberne bør forholde sig i tilfælde af smitte. I denne pjece kan man se, at det påhviler den enkelte og Styrelsen for Patientsikkerhed, at foretage kontaktopsporingen.

Det fremgår bl.a, at når dit testsvar på sundhed.dk viser sig at være positivt, vil du blive ringet op af en medarbejder fra Coronaopsporingen, som er en enhed under Styrelsen for Patientsikkerhed. De vil hjælpe dig med at foretage kontaktopsporingen.

Styrelsen anbefaler dog, at klubben udsender en orientering til sine medlemmer om, at et medlem er konstateret smittet.

Det er særlig vigtigt, at der orienteres i de tilfælde, hvor den smittede har spillet i klubben mindre end 48 timer før de første symptomer. Det vil ofte betyde, at medlemmerne får beskeden tidligere end via den officielle kontaktopsporing, og dermed kan undgå at møde op i klubben den efterfølgende uge.

Denne information blev udsendt til alle klubformænd i et nyhedsbrev onsdag d. 23. september 2020. Læs også nyhedsbrevet her

 

 

 

 

Min klub driver en café, hvordan skal vi forholde os?

Opdateret d. 7. december 2020

Med de gældende restriktioner for restauranter og cafeer, skal klubber der driver en café være opmærksomme på, at I skal lukke cafeen senest kl. 22.00.

Desuden skal gæster der står op i cafeen bære mundbind, og først når de sidder ned må de tage mundbindet af. 

Dog gælder der for serveringssteder (inkl. serveringssteder i forbindelse med kultur-, idræts- og foreningsfaciliteter, både indendørs og udendørs) i 38 kommuner fra onsdag d. 9. december 2020, at man skal holde lukket for servering til indtagelse på stedet. Dette er gældende til d. 3. januar 2021. Kommunerne er som følgende: Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Faxe, Fredensborg, Frederiksberg, Frederikssund, Furesø, Gentofte, Helsingør, Herlev, Hillerød, Hvidovre, Høje-Taastrup, Halsnæs, Gribskov, Greve, Glostrup, Gladsaxe, Hørsholm, Ishøj, København, Køge, Lejre, Lyngby-Tårbæk, Odense, Roskilde, Rudersdal, Rødovre, Slagelse, Solrød, Tårnby, Vallensbæk, Vordingborg og Aarhus. Læs mere i Q/A fra Kulturministeriet her. 

 

 

 

 

Kan jeg stadig spille bridge på nettet?

Opdateret d. 27. oktober 2020

Der er masser af muligheder for at spille bridge på nettet. Vi har samlet alt informationen om online bridge her. Du kan også følge med i sidste nyt omkring online bridge her

Klubber, der ønsker at oprette turneringer på nettet, kan læse meget mere om dette her.

 

 

 

 

 

Kontingent under corona

Opdateret d. 22. september 2020

Coronasituationen er en helt usædvanlig situation med store konsekvenser, også for bridgeklubber. 

Det er DBf’s klare anbefaling, at bridgeklubber ikke tilbagebetaler kontingent for perioden, da en tilbagebetaling potentielt kan lukke nogle af vores bridgeklubber, som stadig har udgifter, der skal betales. DBf opfordrer derfor til, at vores medlemmer bakker bridgeklubberne op i denne svære tid. 

DBf henviser i den forbindelse også til DIF, hvor det fremgår, at: Formelt set kan medlemmer ikke kræve at få kontingentet eller dele af kontingentet retur, fordi klubbens bridgeaktiviteter er stoppet i en periode, så medlemmerne ikke kan spille bridge i klubben. Kontingent er et udtryk for en betaling for det at være medlem i bridgeklubben og ikke for en specifik ydelse. 

Kontingent til DBf

Vi ved at nogle klubber er udfordret på at kunne starte bridgesæsonen op som normalt d. 1. september. Til de klubber som af eksterne grunde, f.eks. at kommunen ikke har givet adgang til lokalerne endnu mv. gives der 20% rabat på forbundskontingentet, hvis klubben starter bridgesæsonen op efter d. 15. oktober 2020, men før d. 31. december 2020. Rabatten er gældende for kontingentet til forbundet. Rabatten gælder ikke kontingent til kreds/distrikt.

Klubber, der starter efter d. 15. oktober 2020, behøver ikke at udmelde medlemmerne i Bridgecentralen.

I kan altid henvende jer til økonomi- og regnskabschef Morten Hen­ningsen på 5050 8396 eller morten@bridge.dk hvis I har spørgsmål til ovenstående eller til kontingentet generelt.

 

 

 

Til klubber i kommunale lokaler

Vi opfordrer klubber der spiller i kommunale lokaler til at rette henvendelse til jeres pågældende kommune for at høre hvornår, hvordan I kan komme i gang med bridgen igen.

Desuden opfordrer vi også til at tage kontakt til jeres kommune, såfremt aktivitetsnedgangen har givet problemer med betalingen for lokalerne.

 

 

 

Kan jeg handle i Bridgebutikken?

Opdateret d. 24. februar 2021

Ja, fra mandag d. 1. marts 2021 åbner Bridgebutikken igen for fysisk fremmøde. I første omgang vil butikken dog kun holde åben mandag og onsdag fra kl. 9.30 – 16.00.

Du kan altid handle i webshoppen - både til afhentning og levering. Forudbestilte webshop-ordrer bestilt til afhentning kan dog stadig afhentes i tidsrummet mandag-torsdag fra kl. 09.30 - 16.00 og fredag kl. 09.30 - 14.30. 

Fra og med torsdag d. 29. oktober 2020 skal du bære mundbind/visir, når du handler i Bridgebutikken. 

 

 

 

Bridgespørgsmål i Lægens Bord

Opdateret d. 31. august 2020

Torsdag den 27. august har Peter Qvortrup Geisling to professorer inde i studiet ved Lægens bord. Eksperterne svarer på spørgsmål fra seerne vedrørende coronasmitte. Ca. 13.52 min. inde i programmet stiller Lise et spørgsmål vedrørende bridge og corona. 

For mange af vores medlemmer, der sætter sig ved bridgebordene i denne uge, måske for første gang siden landet lukkede ned i starten af marts, kan det forhåbentlig berolige at høre Lars Østergaard, ledende overlæge, professor AUH svare på Lises spørgsmål. ​Du kan se indslaget her.

 

 

 

Nyttige links

Myndighedernes fælles side: www.coronasmitte.dk

Telefonnummeret til myndighedernes fælles hotline er: 7020 0233

 

Sundhedsstyrelsen: www.sst.dk
Styrelsen for Patientsikkerhed: www.stps.dk
Statens Serum Institut: www.ssi.dk 
Udenrigsministeriet: www.um.dk